Centrala za humor
drama Đorđa Kosića
Na repertoaru
SCENA RAŠA PLAOVIĆ, 2 april 2025, 20:30
Podela:
Aleksandar Cvetković Aca Radovan Vujović
Jovan Tanić Miloš Đorđević
Nikola Popović Jovan Jovanović
Žanka Stokić Vanja Milačić
Mirko Milisavljević Pavle Jerinić
Ljubinka Bobić Boba Suzana Lukić
SCENA RAŠA PLAOVIĆ, 26 april 2025, 20:30

Centrala za humor
Pre Drugog svetskog rata glumci i dobri prijatelji Jovan Tanić i Aleksandar Aca Cvetković uživali su veliku naklonost za svoje brojne i značajne uloge u Narodnom pozorištu u Beogradu. I kritika i publika bila je oduševljena da ih gleda kako u Nušićevim komadima, tako i u Šekspirovim tragedijama., Kada je Beograd 1941. pao pod okupaciju, Jovan i Aca odlučili su da ostanu na sceni i leta 1942. godine pridružuju se komičnom pozorištu - „Centrala za humor“.
Ekscentrični Tanić i refleksivni Cvetković pronašli su utehu od rata baš na sceni, u humoru i komediji. Narodu je bio potreban smeh – samo od aprila do avgusta te godine kroz njihovo pozorište prošlo je čak 150.000 ljudi.
Ipak, sve vreme, ostao je teret pitanja: Kako nastaviti da budeš na pozornici u trenutku strašne krize i situacije u zemlji?
Njihove kolege i prijatelji Žanka Stokić, Ljubinka Bobić, Mirko Milisavljević i Nikola Popović bili su stavljeni pred isti čin – da li igrati?
REČ REDITELjA
Kliše o istoriji koja se ponavlja, na ovim prostorima, odavno je prestao da bude kliše i postao obrazac po kome živimo ili preživljavamo. Da li je mentalitet ta, neka, nepromenjiva konstanta koja nas tera u potragu za vođama, za diktaturama, opresijama, ustancima, izdajama među najbližima? Da li su kriva ta neka, ovde večito zanimljiva, vremena ili smo krivi mi?
U jednom takvom „zanimljivom“ vremenu, pred kraj Drugog svetskog rata, u društvu koje se nepovratno menjalo u nešto novo, svako je tražio svoje mesto i grabio (često i bukvalno) mogućnost da u novonastaloj situaciji profitira. Tada, kao i sada, dojučerašnji principi, pripadnost političkoj oranizaciji ili određenoj društvenoj grupi – sve se menjalo preko noći. Jer, ako istoriju pišu pobednici, valja biti na strani pobednika. Svako odstupanje od elementarnog morala, pravda se večitom pragmatičnošću – tako to ide.
U tim previranjima, neminovno, sve ono lično, davno zakopano, nikad oprošteno, frustrirajuće, jadno i sitno – sve izbija na površinu. Svode se davno napravljeni računi. Ljudi postaju potkazivači svojih bližnjih, brat udara na brata, kum na kuma, a u pozorištu – glumac glumcu postaje vuk.
Nadmoćno se procenjuje svačija ispravnost, stavlja se u prvi plan sopstvena neosporna pravičnost. U žaru građenja novog, nemilosrdno se obračunava sa starim. Ko ne sluša ratnu pesmu (ili ko, kao Cvetković i Tanić, peva dok drugi ratuju), moraće da sluša oluju.
Prošlo je mnogo godina otkako su Aca, Jovan i ostali bili u ovoj zgradi i hodali istim ovim hodnicima kojima mi idemo, dok pokušavamo da sklopimo sve kockice u potrazi za njihovom pričom. Ko zna, možda će za osamdeset godina neko skupljati deliće priče o nama. A do tada...
Ivo Andrić je, u sličnim mutnim vremenima, napisao: „Sada, kad sam video, čuo, osetio i upoznao i jedno i drugo, vreme je da potražim treće mesto. Skrovito a uzvišeno mesto, gde se ne urla i ne peva, gde se stiču konci i uslovi života i smrti, gde se ne želi i ne čeka, nego se sedi nad nađenim i dočekanim, nad nepreglednom i neprolaznom rekom života, celog života, u razmišljanju, bez želje i pomisli da se obuhvati, zaustavi ili zagrabi.“
Posvećeno Cvetkoviću, Taniću, Žanki, Bobi i Mirku, koji sad na tom trećem mestu sede mirni „nad nađenim i dočekanim“,
I mojoj mami, koja im se nedavno pridružila.
Reč dramaturga, Jefimija Sekulović
„Centrala za humor“ Đorđa Kosića satkana je kroz sećanja dva glavna lika i glumca Jovana Tanića i Aleksandra Cvetkovića. Struktura sećanja sa sobom nosi ambivalentnu hronološku dimenziju, koja diktira dinamiku između dramskog i komičnog u komadu, time potkrepljujući svoju simboliku i postavljajući nam pitanje – šta je trebalo učiniti u tom trenutku?
Autor nas navodi taktilno da osetimo punokrvnost likova koji su zaista postojali i morali da u strahu biraju pozornicu ili mrak – pun stomak ili rat. On, naravno, nikako ne odstupa od istine i kontroverznog pitanja umetničke etike, ali i ne zaboravlja da su mnogi glumci zabavljali publiku u „Centrali“ ili „Narodnom pozorištu“ tokom rata, a 27. novembra 1944. godine, Tanić i Cvetković bili su streljani. Bez suđenja – zbog „Centrale za humor“ i pod navodnom optužbom za saradnju sa okupatorom.
I tako najzad, svršen je put!
Snovi, ljubav i bol i laske
Prošli, minuli. Turobni kut
danas je: „svet što znače daske“.
Tek noću u snu dolaze senke
Mladosti, kao dusi iz skaske;
I blede strašne očajne maske
Vitlaju lude trevenke.
- Jovan Tanić, Jubilej
Premijerno izvođenje
Premijera, 22. mart 2025.
Scena „Raša Plaović“
Đorđe Kosić
Centrala za humor
Režija Olja Đorđević
Dramaturgija Jefimija Sekulović
Kostimografija Marija Marković Milojev
Scenografija Ljubica Petrović
Koreografija Andreja Kulešević
Komponovanje muzike Irena Popović
Scenski govor Ljiljana Mrkić Popović
Produkcija Miloš Golubović, Olivera Živković
Inspicijent Sandra Rokvić
Sufler Ljubica Raković
Scenografska asistentura Jasna Saramandić
Producentska praksa Teodora Ožegović
Kostimografska asistentura Milena Kostić Jojić
Premijerna podela:
Aleksandar Cvetković Aca Radovan Vujović
Jovan Tanić Miloš Đorđević
Nikola Popović Jovan Jovanović
Žanka Stokić Vanja Milačić
Mirko Milisavljević Pavle Jerinić
Ljubinka Bobić Boba Suzana Lukić
Majstor svetla Srđan Mićević
Majstor maske Marko Dukić
Majstor pozornice Dejan Radenković
Majstor tona Nebojša Kostić
Kostim i dekor izrađeni u radionicama Narodnog pozorišta u Beogradu
Predstava traje 1 sat i 40 minuta