Господа Глембајеви
драма Мирослава Крлеже
На репертоару
Велика сцена, 27 јун 2025, 19:30
Подела:
Игњат Глембај СВЕТОЗАР ЦВЕТКОВИЋ
Баруница Кастели Глембај КРИСТИНА ОБРАДОВИЋ
Леоне Глембај МИШО ОБРАДОВИЋ
Анђелика Глембај УНА ЛУЧИЋ
Фабриције Глембај ДАНИЛО ЧЕЛЕБИЋ
Пуба Фабрици ПАВЛЕ ПРЕЛЕВИЋ
Др Алтман ЈОВАН ДАБОВИЋ
Алојзије Силбербрандт СТЕВАН ВУКОВИЋ
Анита КРИСТИНА МРКИЋ
Франц ПРЕДРАГ ПАВИЋЕВИЋ

Господа Глембајеви
Крлежина драма, како је опште познато, настала је као омаж „Дубровачкој триологији“ Ива Војновића и драмама Ибзена и Стриндберга. „Господа Глембајеви“ превазилазе своје претке и узоре. У ангажману, у дијалозима, у бриљатно написаним карактерима и стилским нијансама јединственим у европској драмској књижевности. Породични циклус претвара се у крвави циркус, са трагичним, документарним, гротескним и духовитим партијама.
Драма „Господа Глембајеви“, у којој се успон и пропаст једне загребачке, трговачке обитељи може читати као криза и расуло једне државе огрезле у криминалу, лажи, злочину, лицемјерству, примитивизму...
„Господа Глембајеви“ на Великој сцени Црногорског народног позоришта су огледало, разбијено огледало, савремених породичних, социјалних, политичких и културних прилика у Црној Гори.
Божо Копривица
Мирослав Крлежа (1893–1981) је био један од најважнијих књижевника, есејиста и интелектуалаца 20. вијека на простору бивше Југославије. Његово стваралаштво обухвата романе, приповијетке, драме, поезију, есеје и дневнике, а тематски се бавио друштвеним, политичким и филозофским питањима.
Крлежа је рођен 7. јула 1893. године у Загребу, тада дијелу Аустро-Угарске Монархије. Одрастао је у грађанској породици, а школовање је започео у војној кадетској школи у Печују, а касније наставио у војној академији Лудовицеум у Будимпешти. Међутим, напустио је војну каријеру због неслагања с аустроугарским милитаризмом и ауторитарношћу.
Током Првог свјетског рата био је у сукобу са тадашњим режимом и развио је љевичарске политичке ставове. Након рата посветио се књижевном раду и интелектуалном ангажману. Био је оснивач и уредник неколико часописа и књижевних публикација, међу којима је и часопис Пламен.
Крлежа је био члан Југословенске академије наука и умјетности (данас ХАЗУ) и активно је учествовао у културном и политичком животу Југославије, иако је често био у сукобу са властима због своје независне мисли.
Његов књижевни опус карактерише критика друштвених неправди, анализа класних сукоба и дубоко истраживање људске природе. Најпознатија дјела укључују: романе: Повратак Филипа Латиновића (1932), На рубу памети (1938), Банкет у Блитви (1938–1962), драме: Господа Глембајеви (1929), У агонији (1928), Леда (1930), збирку пјесама Баладе Петрице Керемпуха (1936)… Његови есеји и дневници, објављени постхумно, свједоче о његовим размишљањима о књижевности, политици и друштву.
Мирослав Крлежа оставио је неизбрисив траг у књижевности и култури региона. Његов интелектуални и умјетнички рад и даље је предмет бројних студија. У Загребу се налази Меморијални простор Мирослава и Беле Крлеже, посвећен њему и његовој супрузи Бели, која је такође била значајна културна личност.
Преминуо је 29. децембра 1981. године у Загребу.
Премијерно извођење
Црногорско народно позориште
Велика сцена
Мирослав Крлежа
Господа Глембајеви
Режија Данило Маруновић
Драматург Божо Копривица
Адаптација Бојана Мијовић и Данило Маруновић
Сценографија Валентин Светозарев
Костимографија Вања Цирај Џуџа
Асистенткиња костимографије Гордана Булатовић
Избор музике Данило Маруновић
Сценски покрет Тамара Вујошевић Мандић
Сценски говор Дубравка Дракић
Извршна продукција Нела Оташевић
Инспицијент Слободан Вујадиновић
Суфлерка Горица Шушкавчевић
Подела:
Игњат Глембај Светозар Цветковић
Баруница Кастели Глембај Кристина Обрадовић
Леоне Глембај Мишо Обрадовић
Анђелика Глембај Уна Лучић
Габриције Глембај Данило Челебић
Пуба Фабрици Павле Прелевић
Др Алтман Јован Дабовић
Алојзије Силбербрандт Стеван Вуковић
Анита Кристина Мркић
Франц Предраг Павићевић