Nagrada „Žanka Stokić“ uručena prvakinji Drame Narodnog pozorišta Neli Mihailović


25 maj 2025

U prisustvu mnogobrojne publike i veličanstvenoj atmosferi ispunjenoj emocijama, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu 25. maja u podne svečano je uručena Nagrada „Žanka Stokić“ istaknutoj umetnici i prvakinji Drame nacionalnog teatra Neli Mihailović.

Prestižno priznanje, ustanovljeno 2003. godine na inicijativu Mire Stupice, zajednički dodeljuju Narodno pozorište u Beogradu, kompanija „Večernje novosti“ i Grad Požarevac, kao sećanje na legendarnu glumicu Žanku Stokić. Nagrada je namenjena aktivnim glumicama koje su svojim radom, ličnošću i umetničkom zrelošću dale neizbrisiv trag u pozorišnom, filmskom i televizijskom životu Srbije.

Priznanje je bijenalno, a o dobitnici je na sednici održanoj 31. marta jednoglasno odlučio žiri u sastavu: Svetislav Goncić, upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu (stalni član), Milorad Vučelić, glavni i odgovorni urednik Večernjih novosti (stalni član) i pridruženi članovi Ljiljana Blagojević, glumica i dobitnica Nagrade „Žanka Stokić“, Geroslav Zarić, scenograf i slikar, i Andrej Nosov, reditelj.

Nagradu, koja se sastoji od plakete nacionalnog teatra (rad akademskog slikara i scenografa Geroslava Zarića), statuete Žanke Stokić (rad akademskog vajara Milivoja Bogosavljevića, poklon Grada Požarevca) i novčanog iznosa koji daruju „Večernje novosti" Neli Mihajlović su uručili Ljiljana Blagojević, predsednik Skupštine opštine Požarevac Srećko Bosić i urednik redakcije kulture „Večernjih novosti“ Branislav Đorđević. 

O Neli Mihailović, 19 laureatkinji ove nagrade, govorili su nadahnuto, sa puno ljubavi, topline i poštovanja, akademik i dramski pisac Dušan Kovačević, rediteljka Jelena Bajić (putem video linka), rediteljka Tatjana Mandić Rigonat, kao i glumačke kolege Ljubomir Bandović, Mima Karadžić, te njeni prijatelji sa klase - Vojin Ćetković, Nataša Ninković i Boris Pingović.

Obraćajući se prisutnima Mihailović je sa velikim poštovanjem pomenula prethodne laureatkinje, ističući da njihova imena sama govore o značaju priznanja.

„Čast mi je što sam ušla u takvu žensku glumačku reprezentaciju. Hvala mom pozorištu što me je nominovalo, žiriju što je svojom odlukom učinio da postanem deo ovog tima, mojim kolegama i prijateljima na ovim divnim rečima o meni. Zahvaljujem svima koji su doprineli da ja danas stojim ovde... To je veliki tim ljudi koji svojim umećem i profesionalizmom stvara prostor u kome glumac može da da najbolje od sebe".

U emotivnom završetku svečanosti, Nela je, zajedno sa svojim koleginicama iz kultne predstave Narodnog pozorišta „Ženski orkestar“, izvela pesmu „Zlatni dan“ čuvene Bisere Veletanlić, čime je svečanost zaokružena u duhu umetnosti, zajedništva i iskrene radosti.

U okviru programa, koji su vodili mladi glumci Narodnog pozorišta Aleksandar Vučković i Nina Nešković, emitovan je film sa insertima iz najznačajnijih filmskih, televizijskih i pozorišnih uloga Nele Mihailović, a koji su pripremili reditelji Balša Đogo i Tara Vulović.

Dosadašnje dobitnice su Svetlana Bojković, Milena Dravić, Radmila Živković, Đurđija Cvetić, Ružica Sokić, Jelisaveta Sablić, Gordana Đurđević Dimić, Dara Džokić, Mirjana Karanović Ljiljana Blagojević, Ljiljana Stjepanović, Mira Banjac, Anita Mančić, Jasna Đuričić, Olga Odanović, Nataša Ninković, Gorica Popović i Tanja Bošković.


Obrazloženje žirija:
Od čuvene predstave Narodnog pozorišta u Beogradu, Šekspirove Ukroćene goropadi, kojom je jedan od naših najznačajnijih dramskih pedagoga Vladimir Jevtović afirmisao grupu izuzetnih glumica i glumaca današnje srednje generacije, predstave u kojoj je Nela Mihailović igrala Katarinu nadasve nadahnuto i, kako reče jedan stariji pozorištnik, „zavidljivo energično“, preko niza izuzetnih uloga koje je odigrala na scenama Narodnog pozorišta i drugih beogradskih teatara, sve do eksplozivno energične i autentično duhovite Soje u predstavi Udovica živog čoveka, Nela Mihailović je pokazala u kojoj meri su za istinski umetnički uspeh na nadasve trnovitom glumačkom putu, važni i dar, i dobra škola i velika upornost i mudrost strpljenja i potpuna posvećenost.

Iako je Nela Mihailović, kao glumica, prepoznatljiva kao „žena iz naroda“ koja suvereno i izuzetno uverljivo tumači ženske likove „sa obe noge“ utemeljene u kontekst svakodnevice, u jedan, u društveno-odgovornom smislu usko omeđen prostor gde se dnevna egzistencijalna borba završava na razini „običnih“ dilema, dilema opstanka, ova glumica je pokazala i dokazala da poseduje izuzetnu moć transformacije i to markantnim rolama u repertoaru širokog dijapazona, od zavodljive, snažne, a u iskrenom ljubavnom zanosu ranjive vilinske kraljice Titanije u Šekspirovom Snu letnje noći,  preko dve sjajne role u Molijerovim komadima, duhom tanane Toanete u grotesknom telu, u Uobraženom bolesniku i strastvene i emotivno poražene Dona Elvire u Don Žuanu, pa do scenskih heroina, jedne koja se svim silama i raspoloživim sredstvima bori protiv prolaznosti ovozemaljske erotičnosti, a ustvari nesrećne i suštinski skrhane Rajne u Nušićevoj Knjizi drugoj, druge kao ikone životnog vitalizma, kakva je njena Vida u takođe Nušićevoj Ožalošćenoj porodici, treće u sasvim različitoj psihološkoj emanaciji pomenutog vitalizma, kakvu  je gledamo kao Liz u Šmitovim Malim bračnim zločinima ili kao temperamentnu gospođu Ortanž u Ženskom orkestru, a najpre i najraskošnije u ulozi Danice u predstavi Balkanski špijun, uloge za koju je višestruko nagrađena na gotovo svim relevantnim teatarskim festivalima u našoj zemlji i regionu i uloge koju publika na svakoj predstavi nagradi posebnim oduševljenjem i ogromnim aplauzom.

Kada neko, danas nesporno umetnički potvrđen, u svet teatra uđe sa takvim scenskim biserom, kakva je bila Nelina Katarina u pomenutoj Ukrućenoj goropadi, kada se mladoj glumici dogodi da joj jedan od velikana srpske dramaturgije Ljubomir Simović kaže, nakon odgledane predstave Putujuće pozorište Šopalović „da nije znao da je napisao takvu Simku“ koju je upravo igrala Nela, a kada joj u zreloj dobi jedan drugi velikan, Dušan Kovačević, nakon odgledane generalne probe Balkanskog špijuna, nadahnut viđenim uputi niz komplimenata za ulogu Danice, a nakon odgledane generalne probe predstave Urnebesna tragedija videvši Nelinu izvanrednu kreaciju Julke, obeća da će za nju da napiše novi komad - što se i obistini, to je tragikomedija Udovica živog čoveka, kada je publika niških Filmskih glumačkih svečanosti, među stotinama kolega, proglasi najpopularnijom na Festivalu, a žiri najboljom, jer ih je u odluci objedinila Nelina potresna rola Majka Stane u filmu Led, kada je televizijski gledaoci na ulici prepoznaju kao harizmatičnu Živanu Ljutić u popularnoj seriji Stižu dolari, ili pak neku drugu heroinu iz mnogobrojnih serija u kojima je igrala,  dakle kada se jednoj glumici sve to dogodi, pa najzad, i na simboličnom planu, kada u filmu Montevideo, Bog te video šarmantno i duhovito odigra veliku Žanku Stokić, onda žiri Nagradu koja nosi Žankino ime i  dodeljuje se glumici „koja je obeležila pozorišni i filmski život Srbije svojom stvaralačkom zrelošću i bogatstvom glumačkog izraza“ donese jednoglasno i već u prvom krugu glasanja!

Pretraga