DVOSTRUKI JUBILEJ BALETA "KO TO TAMO PEVA" 23. DECEMBRA - DESET GODINA OD PREMIJERE I 150. IZVOĐENjE
4 decembar 2014
Kultni balet "Ko to tamo peva", biće odigran u utorak 23. decembra na Velikoj sceni povodom 150. izvođenja i deset godina od premijere.
Predstava, čiji je libreto urađen na osnovu scenarija istoimenog filma Dušana Kovačevića i na muziku Vokija Kostića, u koreografiji i režiji Staše Zurovca, u samom startu dobro je uzdrmala kulturnu javnost.
Naime, u tom trenutku, ona još uvek nije mogla da prihvati činjenicu da se neko „drznuo“ da posle antologijskog filma, snimljenog 1981. godine, a čije su replike odavno postale deo svakodnevnog govora, uradi ni manje ni više nego balet.
Ipak, već na premijernom izvođenju, 22. decembra 2004. godine, sve sumnje su otklonjene.
Poklonici baletske umetnosti oduševljeno su je prihvatili, a naklonost su joj iskazali ne samo novinari i kritičari, nego i mnogi koji do tada uopšte nisu posećivali baletske predstave.
Kritičar "Politike" Petar Volk, ocenio je u svom osvrtu, nekoliko dana posle premijere, da je u pitanju "predstava izrazitih vrednosti".
- Kada se složi sjajna muzika Vojislava Kostića, izražajna koreografija intencionalnih ritmova i unutarnjeg značenja sa kojom su igrači nadahnuti, stvara se predstava izrazitih vrednosti. To je zaista još jedan pomak ka sve određenijem modernom izrazu. Za Narodno pozorište nesumljiv i značajan uspeh, a za nas u gledalištu istinsko uzbuđenje. I značajan događaj. Kruna ove sezone. Film je ostao ono što jeste, a balet će se pamtiti - poručio je Volk.
Savo Popović iz "Večernjih novosti", u članku pod naslovom "Hit iz autobusa”, objavljenom 24. decembra, između ostalog, primećuje da je ovde "dosegnut onaj standard koji se odavno primenjuje u baletskim predstavama na zapadu: nema glavnih i sporednih uloga – svi su solisti".
- I, odista, mladi igrači Baleta Narodnog pozorišta su to i potvrdili (...) oni su pokazali ono što se do sada nije videlo na sceni Narodnog pozorišta. Neverovatna energija kojom je zračila predstava može se pripisati takođe inspirativnom koreografskom izazovu, novom pokretu i celokupnoj koncepciji koju je pred izvođače postavio Staša Zurovac. Aplauzi, skandiranje, povici i pohvale trajali su oko pola sata... - naveo je Popović.
Kritičar zagrebačkog "Jutarnjeg lista" Branimir Pofuk primetio je da kompletan ansambl Narodnog pozorišta bio izvrsno uigran, podjednako uverljiv ne samo u gruboj groteski, nego i u nežnoj lirici i da zbog toga zaslužuje svaku pohvalu.
- Nipošto kao manje važan treba istaknut i glavni adut predstave: to je glazba Vojislava Vokija Kostića koji je u nizu sjajnih brojeva (...) napravio sjajnu stilizaciju vlastite filmske glazbe, oslonivši se na njene glavne motive, među kojima je najistaknutiji neprestano ponavljajući refren Cigančića iz filma, koji više puta zapjevaju i plesači: a to je očajnička želja „da se ovo samo sneva". Želja koja je, kao što svi dobro znamo, na žalost i uzaludna - napisao je Pofuk u tekstu objavljenom 29. januara 2005. godine.
Otprilike, u isto to vreme, objavljen je i članak Marije Janković u časopisu "Viva" u kojem sugeriše potencijalnim gledaocima da će ih ovaj balet nasmejati kao i istoimeni film.
- Jezikom igre to baš i nije lako (...) Svu svoju raskošnu kreativnost Zurovac pretapa u humor (...) ostao je svoj, duhovit, silovit, koreograf koji crpi inspiraciju iz prirodnog gesta i ima vulkansku scensku energiju. Ima i goli talenat, onaj kome nisu potrebni skupi kostimi i tone dekora, ali ne može bez raskošnih igrača koje nepogrešivo bira - ocenila je novinarka Janković u tekstu pod nazivom "Vozi i...igraj, Miško!"
Dakle, atraktivna postava, u kojoj nema glavnih i sporednih uloga, vrhunska muzika bez koje predstava ne bi bila tako posebna, odlična koreografija i režija kroz koju je predstavljen naš mentalitet, samo su neki od detalja koji su baletu „Ko to tamo peva“ odavno obezbedili kultni status.
Zahvaljujući svojoj univerzalnoj niti, predstavu je razumela i zavolela i publika na mnogobrojnim gostovanjima širom sveta Bogota (Kolumbija), Rim (Italija), Toronto i Otava (Kanada), Kairo (Egipat), Budva i Tivat (Crna Gora), Banjaluka (Republika Srpska), Rijeka (Hrvatska), Skoplje (Makedonija), Temišvar (Rumunija) i Sarajevo (Bosna i Hercegovina)).
Predstavu je videla i publika u Pančevu, Obrenovcu, Negotinu, Rumi, Čačku, Kruševcu, Užicu, Nišu, Kragujevcu, Valjevu, Požarevcu, Lazarevcu, Somboru, Zemunu i Leskovcu.
Balet je dobio Godišnju nagradu Narodnog pozorišta za najbolju predstavu u sezoni 2004/2005, Aprilsku nagradu Grada Beograda i Nagradu Udruženja baletskih umetnika "Dimitrije Parlić".
"Ko to tamo peva" je prva plesna predstava u novije vreme koja je izvedena u okviru prestižnog Međunarodnog pozorišnog festivala "Bitef" (2005).
Asistent koreografa bila je Olja Zurovac, kostimograf Katarina Galić, a scenograf Žorž Draušnik.
M.B.
Slične vesti
Jubilej melodrame „Dama s kamelijama“ – deset godina od premijere
JUBILEJ „VELIKE DRAME“ – DESET GODINA OD PREMIJERE, U SREDU 28. MARTA
Dve decenije od premijere kultnog baleta „Ko to tamo peva“
Jubilej predstave „Derviš i smrt“ – petnaest godina od premijere
USPEŠNO GOSTOVANjE BALETA “KO TO TAMO PEVA” U SARAJEVU
BANjALUČANI OVACIJAMA NAGRADILI ANSAMBL BALETA “KO TO TAMO PEVA”
IZMENA U BALETSKOM REPERTOARU: "KO TO TAMO PEVA" 16. DECEMBRA UMESTO "KRALjICE MARGO"
DESET GODINA OD PREMIJERE NUŠIĆEVE "GOSPOĐE MINISTARKE"
Predstava „Derviš i smrt“ izvedena povodom deset godina od premijere