Централа за хумор
драма Ђорђа Косића
На репертоару
Сцена „Раша Плаовић”, 28 март 2025, 20:30
Подела:
Александар Цветковић Аца Радован Вујовић
Јован Танић Милош Ђорђевић
Никола Поповић Јован Јовановић
Жанка Стокић Вања Милачић
Мирко Милисављевић Павле Јеринић
Љубинка Бобић Боба Сузана Лукић
Сцена „Раша Плаовић”, 2 април 2025, 20:30
Подела:
Александар Цветковић Аца Радован Вујовић
Јован Танић Милош Ђорђевић
Никола Поповић Јован Јовановић
Жанка Стокић Вања Милачић
Мирко Милисављевић Павле Јеринић
Љубинка Бобић Боба Сузана Лукић

Централа за хумор
Пре Другог светског рата глумци и добри пријатељи Јован Танић и Александар Аца Цветковић уживали су велику наклоност за своје бројне и значајне улоге у Народном позоришту у Београду. И критика и публика била је одушевљена да их гледа како у Нушићевим комадима, тако и у Шекспировим трагедијама., Када је Београд 1941. пао под окупацију, Јован и Аца одлучили су да остану на сцени и лета 1942. године придружују се комичном позоришту - „Централа за хумор“.
Ексцентрични Танић и рефлексивни Цветковић пронашли су утеху од рата баш на сцени, у хумору и комедији. Народу је био потребан смех – само од априла до августа те године кроз њихово позориште прошло је чак 150.000 људи.
Ипак, све време, остао је терет питања: Како наставити да будеш на позорници у тренутку страшне кризе и ситуације у земљи?
Њихове колеге и пријатељи Жанка Стокић, Љубинка Бобић, Мирко Милисављевић и Никола Поповић били су стављени пред исти чин – да ли играти?
РЕЧ РЕДИТЕЉА
Клише о историји која се понавља, на овим просторима, одавно је престао да буде клише и постао образац по коме живимо или преживљавамо. Да ли је менталитет та, нека, непромењива константа која нас тера у потрагу за вођама, за диктатурама, опресијама, устанцима, издајама међу најближима? Да ли су крива та нека, овде вечито занимљива, времена или смо криви ми?
У једном таквом „занимљивом“ времену, пред крај Другог светског рата, у друштву које се неповратно мењало у нешто ново, свако је тражио своје место и грабио (често и буквално) могућност да у новонасталој ситуацији профитира. Тада, као и сада, дојучерашњи принципи, припадност политичкој оранизацији или одређеној друштвеној групи – све се мењало преко ноћи. Јер, ако историју пишу победници, ваља бити на страни победника. Свако одступање од елементарног морала, правда се вечитом прагматичношћу – тако то иде.
У тим превирањима, неминовно, све оно лично, давно закопано, никад опроштено, фрустрирајуће, јадно и ситно – све избија на површину. Своде се давно направљени рачуни. Људи постају потказивачи својих ближњих, брат удара на брата, кум на кума, а у позоришту – глумац глумцу постаје вук.
Надмоћно се процењује свачија исправност, ставља се у први план сопствена неоспорна правичност. У жару грађења новог, немилосрдно се обрачунава са старим. Ко не слуша ратну песму (или ко, као Цветковић и Танић, пева док други ратују), мораће да слуша олују.
Прошло је много година откако су Аца, Јован и остали били у овој згради и ходали истим овим ходницима којима ми идемо, док покушавамо да склопимо све коцкице у потрази за њиховом причом. Ко зна, можда ће за осамдесет година неко скупљати делиће приче о нама. А до тада...
Иво Андрић је, у сличним мутним временима, написао: „Сада, кад сам видео, чуо, осетио и упознао и једно и друго, време је да потражим треће место. Скровито а узвишено место, где се не урла и не пева, где се стичу конци и услови живота и смрти, где се не жели и не чека, него се седи над нађеним и дочеканим, над непрегледном и непролазном реком живота, целог живота, у размишљању, без жеље и помисли да се обухвати, заустави или заграби.“
Посвећено Цветковићу, Танићу, Жанки, Боби и Мирку, који сад на том трећем месту седе мирни „над нађеним и дочеканим“,
И мојој мами, која им се недавно придружила.
Реч драматурга, Јефимија Секуловић
„Централа за хумор“ Ђорђа Косића саткана је кроз сећања два главна лика и глумца Јована Танића и Александра Цветковића. Структура сећања са собом носи амбивалентну хронолошку димензију, која диктира динамику између драмског и комичног у комаду, тиме пoткрепљујући своју симболику и постављајући нам питање – шта је требало учинити у том тренутку?
Аутор нас наводи тактилно да осетимо пунокрвност ликова који су заиста постојали и морали да у страху бирају позорницу или мрак – пун стомак или рат. Он, наравно, никако не одступа од истине и контроверзног питања уметничке етике, али и не заборавља да су многи глумци забављали публику у „Централи“ или „Народном позоришту“ током рата, а 27. новембра 1944. године, Танић и Цветковић били су стрељани. Без суђења – због „Централе за хумор“ и под наводном оптужбом за сарадњу са окупатором.
И тако најзад, свршен је пут!
Снови, љубав и бол и ласке
Прошли, минули. Туробни кут
данас је: „свет што значе даске“.
Тек ноћу у сну долазе сенке
Младости, као дуси из скаске;
И бледе страшне очајне маске
Витлају луде тревенке.
- Јован Танић, Јубилеј
Премијерно извођење
Премијера, 22. март 2025.
Сцена „Раша Плаовић“
Ђорђе Косић
Централа за хумор
Режија Оља Ђорђевић
Драматургија Јефимија Секуловић
Костимографија Марија Марковић Милојев
Сценографија Љубица Петровић
Кореографија Андреја Кулешевић
Компоновање музике Ирена Поповић
Сценски говор Љиљана Мркић Поповић
Продукција Милош Голубовић, Оливера Живковић
Инспицијент Сандра Роквић
Суфлер Љубица Раковић
Сценографска асистентура Јасна Сарамандић
Продуцентска пракса Теодора Ожеговић
Костимографска асистентура Милена Костић Јојић
Премијерна подела:
Александар Цветковић Аца Радован Вујовић
Јован Танић Милош Ђорђевић
Никола Поповић Јован Јовановић
Жанка Стокић Вања Милачић
Мирко Милисављевић Павле Јеринић
Љубинка Бобић Боба Сузана Лукић
Мајстор светла Срђан Мићевић
Мајстор маске Марко Дукић
Мајстор позорнице Дејан Раденковић
Мајстор тона Небојша Костић
Костим и декор израђени у радионицама Народног позоришта у Београду
Представа траје 1 сат и 40 минута